top of page

11 משפטים שאת צריכה להפסיק להגיד לעצמך כדי להתחיל להתקדם בארגון




באחד הקורסים שהעברנו, יעל, מנהלת בתפקיד ניהול בדרג ביניים אמרה לי: ״אני רוצה להתקדם בחברה לתפקיד בכיר יותר, אבל למרות שאני משקיעה ועובדת קשה, למרות שאני מומחית בתחומי, טובה ומקצועית, זה לא קורה. מה אני מפספסת? למה אני לא מצליחה במרכזים?



יעל היא לא היחידה שמרגישה כך, אני שומעת לא מעט נשים בתוך ארגונים שרוצות להתקדם אך לא מצליחות. אחד הדברים שאני אומרת לכולן הוא, ״תסתכלו פנימה״.

לפני שאנחנו מתחילות לבדוק מה בארגון עצמו חוסם את הנשים, אנחנו צריכות להסתכל מה בתוכנו חוסם אותנו. דברים כמו סטריאוטיפים, דעות קדומות, התנהגויות מעכבות ועוד ועוד.


אז הנה 11 משפטים שאם את אומרת לעצמך או לסביבה, את חייבת להפסיק להגיד אותם ולהתחיל להגיד לעצמך ולסביבה דברים אחרים.


1. ״אני מקצוענית״

ברור שאת מקצוענית, אחרת לא היית בתפקיד. אבל אם תסתכלי סביבך על אנשים בדרגות כמו שלך, אני מניחה שתמצאי עוד מקצוענים ומקצועניות כמוך. אז מה הייחוד שלך? למה שיבחרו דווקא בך לקידום? מקצוענות תשמור לך על התפקיד, אבל לא תגרום לקידום שלך. לכן, מה שחשוב זה שתביני מה הערך הייחודי שאת מביאה לארגון ולתפקיד ותשווקי את עצמך על פי הערך הזה.


2. ״אני לא צריכה לספר על ההישגים שלי, יראו כבר לבד״

לא רק שאת צריכה, את גם חייבת! אל תצפי שמישהו ישים לב, אחרת תוכלי לצפות לנצח. סבתא שלי היתה אומרת ״ אל תתני לאף אחד לדבר במקומך. רק את תדעי לעשות את זה הכי טוב עבור עצמך.״ לפעמים כדאי להקשיב לעצות סבתא כי במקרה הזה היא צדקה. כמו שאת יודעת לתת קרדיט לאחרים על העבודה שלהם, קחי קרדיט עבור עצמך. זה לא ייחשב שחצני או מתרברב, אבל זה כן יגרום לאנשים לשים לב אלייך ואל ההישגים שלך.


3. ״לא נעים לי״ # 1

אם את מאלה שאומרת כן תמיד רק כי לא נעים לך, חשוב שתדעי שזה לא יקדם אותך לשום מקום. מה שיקרה זה שאת תעשי עבודה של האחרים במקום את העבודה שלך ותבזבזי אנרגיה על דברים אחרים במקום בלקדם את עצמך. אז תכניסי את הלא נעים לבויידם ותתחילי להגיד ״לא״ כשאת לא יכולה או כשזה לא התפקיד שלך. זו גם הכנה טובה לקראת תפקיד ניהול בכיר משום שכמנהלת לא תוכלי לעבוד לבד ותצטרכי לסמוך על הצוות שלך שיעשה את העבודה.


4. ״לא נעים לי״ # 2

יש עוד סוג של ״לא נעים״ וזה בכל הקשור למינוף קשרים. נשים ידועות כמי שבקלות יוצרות קשר, הן יכולות לנהל שיחות אישיות עם הקולגות, או לקוחות, אבל כשזה מגיע למינוף הקשר, הן פחות טובות בזה. הן לא ירימו טלפון לאותו האדם ויבקשו לקשר אותן עם מישהו אחר או כל טובה אחרת. גברים דווקא כן. אז אם לא נעים לך לנצל את רשת הקשרים שיצרת במקום העבודה, פשוט תורידי אל ה״לא״ ותשארי עם ה״נעים״. נטוורקינג ומינוף קשרים זה אחד המנועים החזקים לקידום.


5. ״אני דווקא לא נראית טוב היום״

למה כשנשים מקבלות משוב, או מחמאה, הן נוטות להקטין את הדברים הטובים ולהעצים את הדברים השליליים או הרעים? אין לי תשובה לכך, אבל מה שבטוח זה, שאם את כזו, את חייבת לשנות את זה. קיבלת משוב שלילי, קבלי את זה בפרופורציה ונסי לתקן להבא, קיבלת משוב חיובי, פשוט תגידי תודה ותטפחי לעצמך על השכם.


6. ״אני מושלמת״

אני יודעת שאת לא באמת חושבת שאת כזו, אז אם את לא חושבת ככה למה את מתנהגת כאילו את כזו? השאיפה לשלמות בסופו של דבר רק מחבלת לך ביכולת להתקדם, אם בכל משימה את משקיעה כפול אנרגיה ואם כל הערה או ביקורת או טעות עלולה למוטט אותך לאחר שהשקעת את כל כולך בדבר. תשלימי עם זה שאת לא מושלמת, יהיה לך הרבה יותר פשוט.

7. ״הילדים שלי הכי חשובים״

אין כל ספק שהמשפחה היא בראש. אבל זה לא סותר את העובדה שגם הקריירה יכולה להיות בראש וזה לא אומר שאם את מצהירה על זה שהקריירה חשובה לך, זה מפחית מחשיבות המשפחה. אז אחרי שעשינו סדר בפרדיגמה הזו, תזכרי שזה בסדר לפעמים להציב את הקריירה בראש ואפשר לעשות את זה בתקופות. זה לא תמיד חייב להיות כך אבל יש זמנים שבהחלט אפשר להאיץ ולהעלות הילוך. ואפשר אפילו להצהיר על כך.


8. ״בסוף אני אגיע״

למה בסוף? ומתי בכלל יגיע הסוף? אל תחכי שמשהו יקרה, קדמי אותו ופעלי לקראתו. מתי היתה הפעם האחרונה שהסתכלת על החזון שלך? מתי רעננת אותו? בדקי עם עצמך מהם הערכים שלך ולאן את רוצה להגיע. סמני מטרה, זו התחלה מצוינת.


9. ״הייתי צריכה להגיד משהו״

כמה פעמים פגשת אדם שרצית ממש להציג את עצמך בפניו אבל התביישת, התבלבלת או לא ידעת מה להגיד? בדיוק בשביל זה את צריכה ״נאום מעלית״ שיהיה מוכן ותוכלי לשלוף בלי בעיה בכל זמן ובכל מקום. עבדי על נאום שיהיה קצר ומהודק ויבהיר בתמציתיות מה את עושה היום ומה תרצי לעשות בעתיד, בדגש על כישורייך ויכולותייך.


10. ״אתמול הייתי באירוע ודפקתי הופעה״

למה רק באירוע? למה לא בעבודה? למה כשזה מגיע לאירועים אנחנו מוכנות להשקיע כסף ומשאבים בנראות אבל כשזה מגיע למקום העבודה שלנו, או לרגע בו אנחנו יושבות מול ועדת איתור או מכרזים, אנחנו לא מייחסות לזה חשיבות גבוהה?

אם נרצה או לא נרצה, לנראות יש ערך גבוהה והיא בעלת השפעה לא מבוטלת. ולא רק זה, אם יש דברים שאת חלשה בהם, קחי בעלי מקצוע שיעזרו לך להתחזק בהם, מבחינת נראות זו יכולה להיות סטייליסטית או ספר או מאפרת, זה יכול להיות מישהו שילמד אותך לעשות ״סטוריטלינג״ או לכתוב מאמרי דעה. את יכול למנף את זה עוד יותר גבוה, אם תיגשי למי שצריך בארגון ותבקשי להשתתף בפאנלים, כתבות, או כל פרסום שיוצא על החברה. היי פעילה ואל תחששי להראות את עצמך. זה אחד הדברים החשובים בקידום - להיות נוכחת ולהישמע.


11. ״אני מבינה בזה, אבל אני לא מומחית בזה״

אז תהפכי למומחית! חזקי את החוזקות שלך. אומרים שידע זה כוח וכבר יש לך חלק מהידע, אז כל מה שנותר לך זה לצבור עוד ידע ולהפוך למומחית. אחד הדברים החשובים שאת יכולה לעשות עבור עצמך זה כל הזמן להתמקצע, ללמוד עוד ועוד ולהתפתח. אף פעם אל תגידי שאת לא מומחית, פשוט הפכי לכזו.


אומרים ששפה יוצרת מציאות וגם אומרים שחיים ומוות ביד הלשון, אני אומרת שאם רוצים לשנות משהו, צריך להתחיל להגיד אותו בקול רם ובמקרה של משפטים מעכבים -פשוט להפסיק להגיד אותם. כל המשפטים שציינתי פה, הם משפטים שמעכבים אותנו ומשאירים אותנו במקום. השינוי מתחיל בחשיבה, ממשיך במשפט, ומסתיים במעשה. ככל שנתרגל יותר, כך נצליח יותר.

בהצלחה.



547 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page