top of page

פרסים מלגות ושאר ירקות





פרסים מלגות ושאר ירקות יש בישראל (אולי גם בעולם, האמת שלא בדקתי) נטייה לקדם אוכלוסיות חלשות, שזה מצוין ללא ספק ואני לגמרי בעד, אבל לעיתים זה דוחק הצידה את העשייה והעידוד עבור אוכלוסיות אחרות שגם כן צריכות עידוד ודחיפה קדימה ושאם הן יקודמו זאת תהיה פריצת דרך עבורן באופן אישי אבל עבור החברה כולה. אחת מהאוכלוסיות הללו, הן נשים שכבר עשו כברת דרך אבל כעת הן תקועות מסיבות שונות ומגוונות (ויש לא מעט כאלה). ולמה אני מדברת על האוכלוסייה הזו? כי אני פוגשת אותה בקורסים אותם אני מעבירה בתוך ארגונים ואני רואה את הפריצה שנשים אלה עושות לאחר ״ההשקעה״ בהן.

המדינה מעודדת נשים להתקדם ולהתפתח במקצועות המדע והטכנולוגיה, להיות בעלות קריירה ואת הסלוגנים של ״אתן יכולות״, ״אתן שוות״ כולן מכירות, אבל מה שהן לא כל כך מודעות אליו זה שמגיע יום והן עלולות להיתקע למרות כל החלומות והמאמצים. מצד אחד, אלה נשים שכבר הוכיחו שהן יכולות וכרגע זקוקות להכוונה בדרכן לדרגות הבכירות ומשפיעות ומהצד האחר, הן לא מצליחות להגיע לעמדות בכירות.

כולם מדברים על כך שכל עוד בהנהלות הבכירות לא תהיינה יותר נשים וההנהלות לא יהיו שוויוניות במספרים, אז לא יבוא השינוי המיוחל ואני אומרת, שכדי שזה יקרה, צריך להשקיע בנשים אלה, ממש כפי שמשקיעים באוכלוסיות אחרות כמו אוכלוסיות בסיכון, אוכלוסיות נחשלות וכדומה. נשים אלה יכולות לחולל את השינוי שכולנו מייחלים לו, השינוי החברתי שיביא איזון מגדרי בעולם התעסוקה ובכלל. אבל כדי שהשינוי יקרה, צריך להשקיע תקציבים. ולעניין התקציבים עוד אחזור.

אחת האוכלוסיות שאליהן נחשפתי בשנים האחרונות, הן רופאות בכירות לאחר תת התמחות בארץ ובעולם מבתי חולים שונים וממגוון מחלקות, מהנדסות בכירות, מנהלות פרויקטים, מנהלות מחלקות בנציבות שירות המדינה, משפטניות וכלכלניות. אלה הן נשים שלכאורה פרצו את תקרת הזכוכית ונעצרו היכן שהוא, או סטודנטיות בתחילת דרכן עם שאיפות גבוהות מאד. הן חוות משפטים כמו "אנחנו מחכות/מחכים לרופא אמיתי”, או ״מה את מבינה, היית פעם בעזה?״, לסטודנטיות להנדסה אומרים ״למה את צריכה את זה? הרי בסוף תלכי להיות מורה״, נשים צעירות במשרדי רואי חשבון שמעוניינות להיות שותפות במשרד, משקיעות את עצמן ימים ולילות ואפילו מקצרות את חופשת הלידה רק כדי להתקדם ומשלמות מחיר כבד אישי ולעיתים גם זוגי. ובאופן כללי, יותר ויותר נשים מספרות שככל שהן מתקדמות ״למעלה״, כך קשה להן יותר להשמיע את קולן. נהוג לחשוב שנשים יכולות להשיג הכל, אבל גם אם הדבר נכון וגם אם הגורל של נשים כיום באמת נתון בידי כל אחת ואחת, עדיין אוכלוסיות מהסוג הזה צריכות שישקיעו בהן. אז מה סוג ההשקעה שצריך להשקיע באוכלוסיות אלה? על מנת להתקדם במקום העבודה או בארגון לא מספיק התארים שצברת וזה לא מספיק שאת טובה. יש עוד אלמנטים שיוצרים את התנאים לקידום. ביניהם, ניהול קריירה, פוליטיקה ארגונית, יחסי ציבור פנים-ארגוניים, התמודדות על מכרזים וכהנה וכהנה. נשים לא תמיד מבינות מה נדרש מהן על מנת להתקדם, הן לא תמיד יודעות להצביע על התפקיד אותו הן מעוניינות לעשות, לא תמיד יש להן את האומץ לדרוש ולעמוד על שלהן ולעיתים הן חוששות לעשות צעדים גדולים כמו לגשת למכרזים בשביל ג׳וב החלומות. לכן הן זקוקות להכוונה. אנו ב׳דרך אישה׳ ממליצות לארגונים לקיים בתוכם הכשרות ותכניות שונות על מנת לחזק את הנשים הללו כדי שתתקדמנה לתפקידים בכירים יותר.

בהכשרות הללו אנחנו בודקות איתן האם הן מנהלות או מנוהלות, מהי נוסחת הצלחה שלהון? האם הן בכלל רוצות להתקדם? מה הקידום שמתאים להן? מה הן עושות בפועל לשם כך? בנוסף, אנחנו עובדות איתן על מסלול הקריירה שלהן ובודקות מה החסמים שמעכבים אותן לחפש את התפקיד הבא. אנחנו מכינות אותן אותן למכרזים, ומראות להן שפוליטיקה ארגונית היא בעצם סוג של מיתוג. אחד הדברים החזקים ביותר הוא ליווי על ידי מנטוריות כאשר לאחר מכן, ברבות הזמן הן הופכות למנטוריות בעצמם נוצרת רשת מנטורינג עבור נשים אחרות. לא לשם שמיים חשיבות ההשקעה בנשים אלה והרצון שתתקדמנה לתפקידים בכירים אינה מיועדת רק לשם שמיים. מחקרים מוכיחים שיותר נשים בצמרת ההנהלה הבכירה = הגדלת תפוקת הארגון. מחקרים אחרים מוכיחים שככל שהצוותים שוויוניים יותר מבחינה מגדרית, הם יצירתיים יותר ואם הם יצירתיים יותר הרי שהארגון מרוויח יותר. הקורסים וההכשרות לנשים אותם אנו עושים בארגונים מניבים פרי וזאת עוד הוכחה למה צריך להשקיע בנשים אלה. נשים רבות לאחר הקורסים הללו, קיבלו אומץ לגשת למכרזים, להתמודד על תפקידים בכירים, או לעשות שינוי קריירה. הן רק היו צריכות הכוונה. והשינוי הזה הוא לא טוב רק עבורן אלא עבור הארגון כולו שמקבל עובדת נמרצת, לויאלית ומרוצה שמוכנה להשקיע במה שהיא אוהבת לעשות. ועוד מילה על המילה השקעה גופים המקצים כספים עבור פרויקטים, חברות שמתכננות תקציבים ואפילו גופים המחלקים פרסים על ״קידום נשים״. השקעה במעוטי יכולת ואוכלוסיות בסיכון היא מצוינת, אבל השקעה בנשים שעליהן דיברתי, היא חשובה לא פחות. ככל שנשקיע יותר באוכלוסייה זו, כך תהנה מכך החברה כולה. כשמדברים על שינוי חברתי, צריך להבין שהשינוי צומח משני כיוונים, גם מלמטה וגם מלמעלה – מאלה שקובעים את המדיניות.

210 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page